• Blog
  • Szkolenia MTB
    • Zapisz się
    • Co i dla kogo
    • Terminy
    • Miejsce
    • Płatności
    • Szczegóły
  • O mnie
  • Kontakt

Jak przejechać maraton bez plamy na honorze, czyli kluczowe umiejętności techniczne

03 kwietnia, 2018 by R2R in długofalowe, mtb, technika jazdy

Startują właśnie pierwsze maratony rowerowe w tym sezonie. Nie ma co się oszukiwać – nie są one zbyt wymagające pod względem umiejętności technicznych. Mimo tego wiele osób na zjazdach walczy o swoje życie albo sprowadza rower. Jak przejechać maraton bez plamy na honorze, czyli kluczowe umiejętności techniczne MTB – o tym jest ten wpis.

Zjazdy

Odpowiednia pozycja na rowerze

Ciężar ciała na nogach, w dodatku ugiętych i z piętami skierowanymi w dół, do tego tyłek wypchnięty tam, gdzie jego miejsce, czyli do tyłu i ugięte ręce – tak to powinno wyglądać

  1. Daleki wzrok – jest to absolutnie podstawa, bez której korzyści z kolejnych umiejętności wymienionych niżej są żadne, albo mocno ograniczone. Musisz przyzwyczaić się do tego, żeby skanować trasę na kilka metrów przed sobą – im szybciej jedziesz, tym dalej patrzysz. Dzięki temu możesz przygotować się do pokonania najbliższej, a także kilku następnych, przeszkód (zaliczają się do tego również zakręty).Z tym wiąże się też nawyk utrzymania odpowiedniej odległości od poprzedzającego Cię zawodnika. Dzięki temu w przypadku popełnionego przez niego błędu masz czas na reakcję i wybronienie się przed upadkiem – to dosyć oczywiste. Jest też jeszcze jedna korzyść: masz wtedy możliwość lepiej ogarnąć wzrokiem trasę obok jego linii przejazdu i wykorzystać możliwość wyprzedzenia go
  2. Dobór właściwej linii przejazdu. Podczas ostatnich zawodów w Wałbrzychu zdarzyło się kilka takich miejsc, gdzie zjeżdżałem inną linią, niż większość zawodników i wychodziło mi to na dobre. Ciebie również może kusić, żeby podążać za stadem. Ale jeżeli popatrzysz daleko na trasę, możesz zauważyć, że masz do wyboru:
    1. pojechać prosto w dół po lekkich nierównościach i zaliczyć jednego dropa,
    2. jechać po łagodniejszym zboczu, za to slalomem przez mokre korzenie. W dodatku mijasz jeszcze obok zawodników sprowadzających swoje rowery, z których w każdej chwili ktoś może się potknąć zaraz przed Tobą.

    Pierwsza opcja jest dużo bezpieczniejsza i szybsza.

  3. Utrzymanie “pozycji gotowości” na rowerze. Nawet na hardtailu pokonanie nierówności, dropów i innych przeszkód, również tych nieprzewidzianych, jest wtedy dużo łatwiejsze i bezpieczniejsze, bo amortyzujesz je swoim ciałem i zapobiegasz przeleceniu przez kierownicę. Ciężar ciała na nogach, w dodatku ugiętych i z piętami skierowanymi w dół, do tego tyłek wypchnięty tam, gdzie jego miejsce, czyli do tyłu i ugięte ręce – tak to powinno wyglądać.

    Zjazd z korzeniami

    Z odpowiednią pozycją i hamowaniem te korzenie nie robią żadnego wrażenia

  4. Hamowanie. Zwłaszcza na zjazdach stromych, albo z wieloma nierównościami musisz zadbać o przyczepność i kontrolę nad rowerem. Dlatego ważne jest, żeby wyćwiczyć sobie odpowiednią siłę hamowania oraz nieblokowanie kół. Trzeba się przemóc, żeby przynajmniej w momentach, kiedy chcesz zmienić tor jazdy puścić hamulce.

Kluczowe umiejętności na podjazdach

Ale, ale! Przecież na podjazdach też zdarzają się wpadki. Co zrobić, żeby ich uniknąć?

Stromy podjazd

Przy takim stromym podjeździe podeprzesz się, to już dalej nie pojedziesz

Tutaj również kluczowe są: daleki wzrok i dobór toru jazdy. Dzięki temu możesz wybrać opcję przejazdu z łatwymi do pokonania przeszkodami, unikając jednocześnie jazdy gęsiego, dzięki czemu wyprzedzisz innych zawodników.

Jest jeszcze jedna łatwa do wyćwiczenia umiejętność przydatna podczas podjazdów: utrzymanie równowagi. Dosyć często zdarza się, że któryś z zawodników przed Tobą popełni błąd podczas “wspinaczki” przez co nagle się zatrzyma (albo i wyłoży). Jeżeli potrafisz na kilka sekund ustać w miejscu na rowerze (co pod górę jest dosyć proste), to dasz sobie czas na przygotowanie się do wyminięcia tego sabotażysty.

Jak ćwiczyć

Nauka poprawnego hamowania i utrzymania równowagi jest prosta. Podczas hamowania należy dbać o to, żeby robić to oboma kołami jednocześnie bez ich blokowania. Zwłaszcza podczas zjazdów jest to ważne.

Utrzymanie równowagi można trenować chociażby podczas czekania na zielone światło na skrzyżowaniu. Łatwiej jest, gdy przednim kołem wyczujesz nawet najmniejszy wznos podłoża, który będzie niejako blokował Twój rower.

Pozostałe umiejętności zdecydowanie łatwiej jest ćwiczyć z osobą, która wie jak to powinno wyglądać albo na podstawie filmów z internetu. Przy odpowiednim samozaparciu druga opcja też jest efektywna.

Zupełnie przypadkowo (:D) sam prowadzę szkolenia z techniki jazdy MTB, na których nauczysz się m. in. wymienionych wyżej umiejętności jak i tych bardziej zaawansowanych. Jeżeli wolisz szkolić się pod okiem doświadczonego trenera i z grupą osób, które też są zainteresowane podniesieniem swoich umiejętności, to zapraszam na moje treningi :)

O autorze: R2R

Dużo się uczę: o trenowaniu, diecie, regeneracji i psychologii sportu. Eksperymentuję też, żeby sprawdzić co faktycznie przynosi efekty. Jak dołożę do tego jako taką pracowitość, to udaje mi się z roku na rok zajmować coraz wyższe miejsca w maratonach MTB. Na podium nie staję, ale w sporcie chodzi o przekraczanie kolejnych granic i właśnie w tym jestem najlepszy.
Precooling, czyli sposób na zawody w upale
Popadajmy w skrajność – trening spolaryzowany

Podobne posty

  • dieta (wegetariańska) w czasie superkompensacji
    01 lipca, 2015 3 komentarze
    Poprzednio było o tym czym jest superkompensacja, a w tym wpisie przedstawię Wam mój jadłospis na Czytaj dalej...
  • Testowane na ludziach
    17 marca, 2016 1 komentarze
    Jaki rodzaj treningu jest najlepszy? Co jeść i kiedy? Jak się rozciągać? Każdego ambitnego Czytaj dalej...
  • Plan na luty
    31 stycznia, 2016 0 komentarze
    Wraz z nowym miesiącem rozpoczyna się, w moim przypadku, kolejny makrocykl przygotowań.

    Czytaj dalej...

Skomentuj! Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Obserwuj
  • Facebook
  • Instagram
Moje przejazdy
Strava TrailForks
Polityka prywatności
Link do polityki prywatności
Ostatnie wpisy
  • Narzędzia do ćwiczeń techniki jazdy
  • Rychlebskie Ścieżki na maksa
  • Zjazd ze Stogu Izerskiego
  • Pierwsza jazda po Singletrack Glacensis – pętla Stronie Śląskie
  • Poszukiwania ścieżkowca – Wrocław Whyte Demo Day
Archiwa
  • marzec 2021
  • sierpień 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • czerwiec 2018
  • kwiecień 2018
  • styczeń 2018
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • lipiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • styczeń 2017
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • luty 2016
  • styczeń 2016
  • grudzień 2015
  • listopad 2015
  • październik 2015
  • wrzesień 2015
  • sierpień 2015
  • lipiec 2015
  • czerwiec 2015
Kategorie
  • Bez kategorii
  • bike maraton
  • dieta
  • długofalowe
  • dzień zawodów
  • krótkofalowe
  • motywacja
  • mtb
  • odpoczynek
  • przed zawodami
  • psychika
  • regeneracja
  • relacja
  • rozciąganie
  • szorty
  • technika jazdy
  • trasy
  • treningi
  • w trakcie zawodów
  • wege
792 863 180